ДОСЛІДЖЕННЯ НАМІРІВ ПРОФЕСІЙНОЇ РЕАЛІЗАЦІЇ СТАРШОКУРСНИКІВ ФАРМАЦЕВТИЧНОГО ФАКУЛЬТЕТУ ЛЬВІВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ ДАНИЛА ГАЛИЦЬКОГО

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2226-2008-2023-4-20

Ключові слова:

магістр фармації, мотивація, анкетне опитування

Анотація

Метою дослідження було визначення пріоритетів у виборі місця праці за результатами опитування 126 старшокурсників фармацевтичного факультету Львівського національного медичного університету імені Данила Галицького. Анкетування було проведено за допомогою сервісу Google form. Використані методи аналізу, синтезу та узагальнення. Встановлено, що в основному майбутні магістри фармації надають перевагу роботі в аптечних мережах приватної форми власності, бажають працювати у будні чи позмінно вдень. 42% опитаних вказали на очікуваний рівень зарплати до 15 000 гривень, що відповідає середній зарплаті для фармацевтів по Україні. Основними критеріями вибору місця праці є можливість кар’єрного росту, зручне розташування та матеріальна компонента. Більшість респондентів визначили сайт work.ua як основне джерело інформації про вакансії.

Посилання

Averianova А. Professional success as a basis for personal fulfillment. Naukovyi visnyk MNU imeni V. O. Sukhomlynskoho. 2017;1(17):7-12. (In Ukrainian). Available from: http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/psihol-visnik-17-2017-3.pdf.

Dobrovolska А. The research of professional motivation of future pharmacists in the process of formation of the IT competence. Fizyko-matematychna osvita. 2018;4(18):45-54. (In Ukrainian). Available from: https://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/journals/2018-v4-18/2018_4-18-Dobrovolska_FMO.pdf.

Alhaddad MSJ. Undergraduate pharmacy students' motivations, satisfaction levels, and future career plans. Taibah Univ Med Sci. 2018;13(3):247-53. doi: 10.1016/j.jtumed.2018.03.004.

Arbab AH, Eltahir YAM, Elsadig FS, Yousef BA. Career Preference and Factors Influencing Career Choice among Undergraduate Pharmacy Students at University of Khartoum, Sudan. Pharmacy (Basel). 2022;10(1):26. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35202075/.

Younes S, Hammoudi Halat D, Rahal M, Hendaus M, Mourad N. Motivation, satisfaction, and future career intentions of pharmacy students: A cross-sectional preliminary analysis. Curr Pharm Teach Learn. 2022;14(11):1365-1372. doi: 10.1016/j.cptl.2022.09.026/

Shen G, Fois R, Nissen L, Saini B. Course experiences, satisfaction and career intent of final year pre-registration Australian pharmacy students. Pharm Pract (Granada). 2014;12(2):392. Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25035715/.

Alhaqan A, Smith F, Bates I. A global evidence review of systemic factors influencing participation in pharmacy professional development activities. Res. Social Adm Pharm. 2021;17(3):488-96. doi: 10.1016/j.sapharm.2020.04.019.

Horodetska I, Levytska O, Chukhray I, Korniyenko O, Bilushchak H. Research on the use of motivational tools in the practical activity of pharmaceutical specialists. ScienceRise: Pharmaceutical Science. 2022;3(37):19–26. Available from: https://doi.org/10.15587/2519-4852.2022.259784.

Hromovyk BP, Kremin YuI. Satisfaction of pharmaceutical specialists with the material and moral side of their job: a study. Lvivskyi medychnyi chasopys. (In Ukrainian). 2020;2-3:89-93. DOI: https://doi.org/10.25040/aml2020.02-03.089.

Yashchuk IS, Unhurian LM, Bielyaieva OI, Obrazenko MS, Voloshchuk ChY. Staff training as one of the strategic directions for increasing the competitiveness of specialists of pharmaceutical enterprises. Odeskyi medychnyi zhurnal. 2023;1(182):89-92. (In Ukrainian). DOI: 10.32782/2226-2008-2023-1-19.

Socio-economic portrait of students: survey results. (In Ukrainian). Available from: http://www.cedos.org.ua.

Kotvitska AA, Zhyvora NV, Ovakimyan OS. Motivation of obtaining higher pharmaceutical education of students of the National pharmaceutical university. Farmatsevtychnyi zhurnal. 2018;1-2:41-50. (In Ukrainian). Available from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pharmazh_2018_1-2_7/.

Korzh YuV. The research of students professional activity motivation in the university of pharmacy. Upravlinnia, ekonomika ta zabezpechennia yakosti v farmatsii. 2013;3(29):36-40. (In Ukrainian). Available from: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Uezyaf_2013_3_8.

Shymorova Yu. Peculiarities of educational motivation of future pharmacists. Naukovi zapysky [Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka]. Seriia: Pedahohichni nauky. 2010;91:260-263. (In Ukrainian).

Kukhar OO, Bilan OA, Novykova LH. Study of career intentions of pharmacists – graduates of internship. World Science. 2019;2(3):46-50. (In Ukrainian). doi:10.31435/rsglobal_ws/31032019/6411.

Korchakova N. The combination of educational and work activities as a realization of the student youth's desire for economic separation. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 12. Psykholohichni nauky. 2021;13(58). (In Ukrainian). Available from: https://sj.npu.edu.ua/index.php/pn/article/view/1053.

Do pharmacists in Ukraine receive a decent salary? Shchotyzhnevyk apteka. 2023;117. (In Ukrainian). Available from: https://www.apteka.ua/article/664652.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-28

Номер

Розділ

МЕДИЧНА ОСВІТА