PREVENTION AND RESOLUTION OF CONFLICTS AT MEDICAL UNIVERSITY CLASSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2226-2008-2023-4-19

Keywords:

biology of human behavior, conflict studies, medical university

Abstract

This article is devoted to the problems of conflict studies. The authors consider some causes of conflicts arising in practical university teaching. The authors emphasize the need to use modern educational technologies in higher education in order to ensure maximum participation of students in practical classes and create conditions for their professional training and acquisition of certain professional competencies. The necessity of using methods and techniques involving live communication (such as “teacher-learner” and “learner-learner”) has been proved. The effectiveness of the adaptation of a university student to study at a medical higher education institution has been confirmed, which is used to increase motivation in the educational process in academic disciplines and contributes to the stabilization and elimination of various conflict situations in higher education. The methods of solving conflict situations arising in the educational process in higher education institutions and the regulation of productive cooperation of students for constructive conflict resolution are determined.

References

Петрінко В.С. Конфліктологія: курс лекцій, енциклопедія, програма, таблиці : навчальний посібник. Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2020. 360 с.

Яхно Т. П., Куревіна І. О. Конфліктологія та теорія переговорів : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2012. 168 с.

Нагаєв В.М. Конфліктологія: курс лекцій (модульний варіант) : навчальний посібник. Київ : ЦУЛ, 2004. 198 с.

Olweus D. School bullying: development and some important challenges. Annu Rev Clin Psychol. 2013. V. 9. P. 751-780.

Балл Г. О. Успішність обдарованої людини у контексті її взаємодії із соціокультурним середовищем. Психологія особистості. 2016. Т. 1. № 7. С. 5–15. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Po_2016_1_3

Hughes J, Morrison L, Dobos L. Re-Making Teacher Professional Development. Stud Health Technol Inform. 2018. V. 256. P. 602-608.

Технології навчання дорослих в умовах формальної і неформальної освіти : практичний посібник / М.П. Вовк, Н.О. Філіпчук, Ю.В. Грищенко, С.О. Соломаха, Л.Ю. Султанова. Київ, 2019. 348 с.

Published

2023-12-28

Issue

Section

MEDICAL EDUCATION